مخالفان واردات خودرو چه منافع پشت پرده‌ای دارند؟
مخالفان واردات خودرو چه منافع پشت پرده‌ای دارند؟

در شرایطی که بازار خودرو درحال مهیا شدن برای ورود خودرو‌های وارداتی اعم از نو و دست دوم به کشور می‌شد تا هم مصرف کننده اختیارعمل بیشتری برای انتخاب داشته باشد و هم از انحصارچندین و چندساله خودروسازان داخلی که هنری جز جز گران کردن ندارند کاسته شود به نظر می‌رسد دولت نیز طرف انحصارگران […]

در شرایطی که بازار خودرو درحال مهیا شدن برای ورود خودرو‌های وارداتی اعم از نو و دست دوم به کشور می‌شد تا هم مصرف کننده اختیارعمل بیشتری برای انتخاب داشته باشد و هم از انحصارچندین و چندساله خودروسازان داخلی که هنری جز جز گران کردن ندارند کاسته شود به نظر می‌رسد دولت نیز طرف انحصارگران داخلی را گرفته و نسبت به اجرای قانون واردات خودرو‌های کارکرده تعلل آگاهانه می‌کند. 

 

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، تعلل ۲ ساله عدم اجرای قانون واردات خودرو دست دوم و موافقت با افزایش قیمت خودرو‌های داخلی مهرتائیدی به حمایت دولت از انحصارگران داخلی زده و دراین میان قطعه سازان هم علی رغم بی کیفیتی محصولات شان از شرایط موجود راضی بوده و سردسته مخالفان واردات خودرو هستند تا منافع خودشان تامین شود.

 

قطعه سازان صدای قالیباف هم درآوردند!

انتقاد قالیباف به طور مشخص سودجویی قطعه سازان از شرایط انحصار بازار خودرو را نشان می‌دهد به طوری که در تازه‌ترین انتقادش از دولت گفت: چطور می‌شود در سال بیش از ۸ میلیارد دلار قطعه وارد کرد، اما برای واردات خودروی کارکرده منابع مالی نداریم چراکه نمی‌خواهند اجازه رقابت بدهند بنابراین این تصمیم به ضرر مصرف‌کنندگان و به نفع مونتاژکاران داخلی است. 

 

او معتقد است: قانون واردات خودرو‌های کارکرده با هدف افزایش عرضه خودرو و کاهش قیمت‌ها در مجلس تصویب شد ودرحالی که انتظار می‌رفت به زودی شاهد اجرای آن باشیم، اما متأسفانه تاکنون دولت اقدامی در این زمینه انجام نداده است همچنین مقایسه حجم بالای واردات قطعات خودرو و ممانعت از واردات این خودرو‌ها به دلیل کمبود بودجه، سیاست‌گذاری غیرمنطقی است.

 

این انتقاد رئیس مجلس شورای اسلامی در حالی مطرح می شود که یکی از همین قطعه سازان که پرونده مفتوحی هم در بازار دارد، برای بدست گرفتن سکان بزرگ ترین خودروسازی کشور تلاش می کند و در حالی که تنها ۳۰ درصد سهام آبی پوشان جاده مخصوص را در اختیار دارد؛ ادعای مالکیت کرده و از هیچ تلاشی برای رسیدن به این خواسته اش دریغ نمی کند!

 

از سوی دیگر، تجربه سه سال گذشته نشان داده است همراه با توقف واردات خودرو، هر بار که مجلس یا دولت بازگشایی واردات را به طور جزئی زمزمه کرده است مخالفان جلوتر دست به کار شده و هر ایده‌ای را در نطفه خفه کرده اند.

 

در سه سال گذشته، اگر واردات خودرو مسیر خود را در کنار تولید طی می‌کرد هم شاهد قیمت‌های نجومی وارداتی‌ها نبودیم و هم مسیر بازار داخلی‌ها تا حدود زیادی متعادل می‌کرد بنابراین سنگ‌اندازی در تعادل عرضه و تقاضای خودرو و یا مخالفت با واردات خودرو اعم از نو و دست دوم می‌تواند مسیر بهره‌برداری از شرایط را برای قطعه سازان و محتکران خودرو‌های وارداتی فراهم کند؛ وضعیتی که مصرف‌کننده هیچ سهمی در آن ندارد و تنها جیب دلالان و محتکران را پر می‌کند.

 

از سوی دیگر براساس گفته‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی بیشترین نارضایتی مردم از کیفیت پایین قطعات خودرو‌ها است این درحالی است که تورم قطعات خودرو حتی از تورم کالا‌های اساسی هم جلوتر زده و مسیر افزایش قیمت را به سرعت نور طی می‌کند، اما درمقابل نه تنها برکیفیت قطعات خودرو‌های داخلی افزوده نمی‌شود بلکه شاهد کاهش افت محسوس آن هستیم. 

 

افزایش گلایه مردم از کیفیت پایین قطعات خودرو 

بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی از کیفیت قطعات خودرو‌های داخلی می‌نالند و معتقدند کیفیت قطعات دیگر مانند سابق نیست موضوعی که بسیاری از مکانیک‌ها نیز آن را تایید می‌کنند.

 

حتی برخی لوازم یدکی فروش‌ها در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده اند که که قطعات فراوانی وجود دارد که هنوز از جعبه باز نشده خراب هستند و تنها کاری که می‌توان انجام داد برگشت دادن قطعات است، اما همان قطعات مجددا برای همکار دیگر ارسال می‌شود.

+